Een papieren monument
Domenique Himmelsbach de Vries geeft met zijn kunstproject A Paper Monument voor The Paperless een gezicht aan het hedendaagse abstracte migratiebeleid. 60 portretten van ongedocumenteerden geven samen letterlijk zichtbaarheid aan de anonieme groep van papierlozen. Het project heeft een transitie doorgemaakt van portretten wildplakken op straat naar het tenttoonstellen van de portretten bij culturele ondernemingen naar het aanbieden van de portretten gedrukt op speciaal papier in een verzameldoos met gelimiteerde oplage.
Autonoom kunstenaar en social designer Domenique Himmelsbach de Vries creëert interventies om te breken met het fenomeen dat mensen alleen maar maatschappelijk toeschouwer zijn . Hij bevraagt de conventionele benadering van sociale vraagstukken. Op een vaak speelse manier komt hij in contact met mensen buiten zijn netwerk. En met een vleugje luchtigheid brengt zijn werk de dialoog op gang tussen personen met andere overtuigingen, waarden en achtergronden.
A Paper Monument voor The Paperless
Migranten worden in de regel als indringers beschouwd en de portretten in hun officiële dossiers zijn vluchtige kiekjes. Het papieren monument schenkt juist tijd aan het portret. Een kunstenaarshand, houtskoolschets en zwaar gutswerk tegenover kille bureaucratische procedures. Domenique maakte samen met 19 andere kunstenaars in totaal 60 portretten van ongedocumenteerden. Deze portretten worden als posters gedrukt en vooral in de openbare ruimte verspreid. Door heel Europa, van Amsterdam en Krakow tot Madrid en Berlijn is het Monument for the Paperless te zien in de openbare ruimte. Met dank aan kunstenaars Maria Vera Alvarez, Chiel te Bokkel, Maurice van Daalen, Loes Degener, Joost Eijkholt, Cathelijn van Goor, Elisa Grasso, Heleen van der Hoogt, Jeffry Koopman, Janneke Kragt, Annika Lelivelt, Prosper de Roos, Mariska Schomper, Rutger van der Tas, Fabiola Veerman, Vera Verseput, Jurga Zelvyte, Judith Zwaan.
Lees ook dit artikel met het verhaal van Adam Adriss Yahya, een van de geportretteerden. http://simulacrum.nl/2020/een-monument-van-papier/
Voor de tentoonstelling Op het scherpst van de houtsnede (van 21 november 2020 t/m 9 januari 2021 in dé kunstuitleen van Haarlem) zijn de portretten in gelimiteerde oplage gedrukt. De gezichten kijken je in de tentoonstelling op ooghoogte aan
Het werk van Domenique Himmelsbach de Vries is opgenomen in de collecties van museum De Domijnen in Sittard en het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. NRC Handelsblad, Het Parool en RTL Nieuws publiceerden over zijn werk. Himmelsbach exposeerde eerder in Amsterdam, Berlijn, Gent en New York.