In de wolken
Begin 2021 nodigde onze directeur Marina Raymakers schilder Suzanne Glerum uit om een tentoonstelling te maken in onze galerie. Wel moet het een duo expositie worden, solo’s doen we in Kunst Centrum Haarlem namelijk niet, zodat jullie onze klanten altijd iets te kiezen hebben. Suzanne weet meteen met wie ze wil fotograferen, namelijk met fotograaf Bethany de Forest.
En zo is In de wolken ontstaan. Nu te zien tot en met 15 januari 2022. Lees hieronder verder over beide kunstenaars en waarom hun uiteenlopende werk toch bijzonder mooi met elkaar samengaat.
Suzanne Glerum en Bethany de Forest kennen elkaar al lang, ze volgen elkaars werk. Het werk lijkt totaal verschillend echter in de onderwerpkeuzes en het landschappelijke zijn er overeenkomsten. Zo hebben beide kunstenaars waterlelies zonnebloemen en klaprozen verbeeld. De werken verschillen vooral in het kleur- en materiaalgebruik. Wolken zijn een gezamenlijke fascinatie van Suzanne en Bethany. Samen hebben ze een selectie gemaakt van werken die elkaar aanvullen en spannend zijn om te vergelijken.
Woeste wolken van Suzanne Glerum
Suzanne Glerum is opgegroeid in de nieuwe polders op een boerderij met weidse landschappen om haar heen. Daardoor heeft ze een levenslange hang naar dit soort landschappen. Het gevoel van ruimte is daarbij belangrijk:
‘Het gekke is dat ik deze landschappen heel goed kan terughalen in mijn herinnering wanneer ik in mijn atelier in de stad ben. Eigenlijk veel meer dan wanneer ik er daadwerkelijk insta. Ik maak wel veel schetsen buiten op de fiets of al lopend en maak korte notities in lijn of vlak. Die schetsen zijn de aanleiding een schilderij te beginnen. Het schilderij gaat vervolgens zijn eigen weg’.
De laatste paar maanden schildert Suzanne Glerum vooral wolken met een lage horizon of alleen maar de wolken. Ze zegt daarover:
‘Dan zit ik helemaal in dat onderwerp en kan ik ook niets anders schilderen. Vanuit het ene doek ontstaat het andere. Bij mij gaat het om het schilderen. Ik heb geen vastomlijnd plan, het doek ontstaat tijdens het schilderen en is een interactie tussen schilderij en schilder. Zo ontstaan ook de kleuren, het zijn tussentinten. De techniek die ik gebruik heet alla prima. De verf droogt niet tussentijds maar wordt nat in nat op het doek aangebracht en zo ontstaan ook de kleuren’.
Suzanne Glerum, Wolkenlucht, 100×120 cm. (2021)
Duik in de diorama’s van Bethany de Forest
Net als Suzanne Glerum kan Bethany zich een landschap toe eigenen. Haar fascinatie voor de natuur en interesse in techniek en wetenschap komen ook vanuit haar jeugd, met een natuurkundige als vader en een kunst en natuur minnende moeder. Voor deze expositie heeft Bethany foto’s uitgezocht waar de wolkenluchten een belangrijke rol spelen. Ook hier wordt de kijker op het verkeerde been gezet. Hoe echt de luchten ook lijken, ze bestaan uit watjes, folies en blauwe vuilniszakken.
Bethany de Forest, Sunny Dandy Field, 60×85 cm.
Met diorama’s creeert Bethany de Forest fabelachtige werelden die je voor zo werkelijkheid aanneemt. Eigenlijk is het ook een werkelijkheid, het bestaat echt maar dan in miniatuur.
Bethany: ‘Ik kom al associërend tot een maquette, geïnspireerd door bijvoorbeeld een stad, een landschap, een bijzonder materiaal of een actualiteit. In een grote kijkdoos bekleed met spiegels bouw ik een decor en ik wil dat mensen denken dat het levensgroot is wat ze zien’.
Bethany de Forest, Seagull Party, 60×90 cm.
Een mooi landschap met een saaie lucht zet Bethany naar haar hand. Om het interessanter te maken en als een romantische weergave van wat ze gezien heeft. Haar diorama’s zijn herkenbaar en toch vervreemdend. Van deze zelfgebouwde opstellingen in haar atelier maakt ze fotografische en filmische beelden. Het uiteindelijke kunstwerk is meestal een foto of film. Soms werkt ze met stereofotografie. Haar geconstrueerde werelden kunnen door kijkertjes kunnen in 3D bekeken worden. En recent combineert Bethany films met ruimtelijke installaties en verwerkt ze magische illusies.
Het bijzondere licht in haar foto’s is het effect van een techniek die pinhole fotografie heet. Tijdens een bezoek aan haar atelier legde Bethany de Forest ons uit hoe dit werkt.
In de wolken is te zien tot en met 15 januari 2022. Alle werken uit deze tentoonstelling zijn ook te koop, dus kom zeker kijken als je nog spaartegoed wilt besteden. Kunst Centrum Haarlem is open van dinsdag t/m zaterdag van 11-17 uur. Wij zijn extra geopend op zondag 28 november op zondag 19 december tussen 12 en 17 uur. Klik hier voor meer informatie over onze openingstijden en bereikbaarheid.