fbpx

Op bezoek bij… Suzanne Glerum

Het werk van Suzanne Glerum zag ik (Marina Raymakers, directeur Kunst Centrum Haarlem) voor het eerst in 2019 in galerie de Meerse in Hoofddorp. Ik weet nog dat ik dacht: mooi, sterk en anders maar ook ‘is het wel geschikt voor onze kunstuitleen’? Toen heb ik geen verdere acties ondernomen. Nu zijn de schilderijen van Suzanne Glerum te zien en te leen in dé kunstuitleen van Haarlem.

In mei 2021 nam Suzanne contact met mij op en heb ik haar bezocht in haar atelier in Amsterdam. Nu is haar werk in Kunst Centrum Haarlem te zien. We hebben één schilderij gekocht en vier grote werken in consignatie genomen voor de uitleen. Daarnaast zijn er nog vier kleine schilderijen te koop.

Wat is er verandert in twee jaar? Waarom ging ik nu wel op atelierbezoek en toen niet? Waarom laten we deze schilderijen nu wel zien en toen niet? Hoe dat in zijn werk gaat wordt bepaald door verschillende factoren binnen en buiten de kunstuitleen. Wat mee speelde is dat er twee jaar geleden nog geen sprake was van Corona. Ik ging wekelijks naar openingen van tentoonstellingen, beurzen of op atelier bezoek. Ik zag ontzettend veel kunst aan me voorbij gaan. Te veel om er rustig over na te denken en keuzes te maken.

Twee jaar geleden wist ik ook minder goed wat er nodig is om onze uitleencollectie interessant te houden voor een grote groep potentiële leners. Een kunstcollectie van een kunstuitleen moet van alles wat in huis hebben. Zoals toegankelijke figuratieve kunst, abstracte kleurrijke werken, traditionele landschappen, schattige vogeltjes, stadsgezichten, schilderijen en tekeningen met een boodschap, klinkende namen en fotografie in allerlei stijlen. Veel verschillende fotografie heb ik de laatste 2 jaar laten zien in onze tentoonstellingen en in de uitleen. Van de Urban Art foto’s van James Kerwin, tot de bloemstillevens van Hans Pieterse, cyanotypieën met zeewier van Christina Halsstrom, de abstracte architectuur van Maarten Rots, de ‘bewegende’ potten van Manon Hertog, de regenachtige stadsbeelden van Daniel Castonguay, de stillevens van Tineke Stoffels en de romantische vrouwen van Tanneke Peetoom. Allemaal werk dat de uitleen uitvliegt en dus de zaak goed draaiende houdt.

Misschien was ik zelf nu wel eens toe aan iets anders want hoezeer ik ook mijn persoonlijke voorkeur bij de selectie van kunstwerken voor de uitleen probeer uit te schakelen, ik heb natuurlijk wel voorkeuren. En ik denk dat dat meespeelde bij mijn keuze om werk van Suzanne Glerum nu wel te laten zien in de uitleen.

De landschappen van Suzanne Glerum zijn met klodders pasteuze olieverf op het doek gezet. Dik, vet, klei-ig, onopvallende tinten en op het eerste gezicht spreekt het niet meteen aan.  Pas als je langer kijkt zie je beweging of juist verstilling. Zelf zegt Suzanne daarover: ‘Mijn werk komt voort uit pure schildersdrang. Al schilderend kom ik tot oplossingen en ontstaan er niet voorziene schilderijen. Ik ga uit van landschappelijke thema’s die dicht bij huis liggen, al schetsend verken ik plekken. Het kan in de polder zijn of op de Waddeneilanden het kan ook de wolkenlucht zijn vanaf mijn dak. Op mijn atelier zijn deze schetsen de aanleiding om een schilderij te beginnen. Het gaat mij om een gevoelsmatige weergave die net zoveel met het landschap als met mijzelf te maken heeft en als het goed is iets universeels verwoordt.’

De kleuren die Suzanne gebruikt ontstaan al schilderend. De techniek die ze gebruikt is nat in nat. Ze schraapt verf eraf en boetseert het er weer bij. In haar atelier aan de Overtoom in Amsterdam klinkt muziek als ze gaat schilderen en ze haalt de landschappen die ze zag tijdens haar wandelingen, weer terug. Er spreekt een verlangen uit om naar het landschap terug te gaan. Haar doeken lijken kleine uitsneden van een groter geheel die verder kunnen gaan over de randen van het schilderij heen. Haar doeken hebben dan ook geen lijsten. Een lijst zou het beeld te veel inperken. Suzanne geeft vorm aan de levendigheid van de natuur. Haar waters golven, haar rietkragen buigen in de wind, haar wolken trekken aan het oog voorbij. De natuur wordt zo een ervaring, een belevenis en niet perse een mooi plaatje.

Dit werk moet je in het echt zien! Op een beeldscherm zie je de dikke verflagen en de kleuren namelijk niet zo goed. Reserveer een werk van Suzanne Glerum in onze online catalogus. Wij zetten het voor je klaar. Als een werk uitgeleend is, krijg je bericht zodra het voor je klaar staat.