Op bezoek bij Celine van den Boorn
Eind maart, op een ietwat sombere dag, wandel ik van mijn huis naar het atelier van Celine van den Boorn in Amsterdam. Nu vele beurzen niet zijn doorgegaan organiseert Celine in haar atelier kijkdagen. Ze laat haar nieuwste werken zien naast werken die net zijn teruggekomen van galeries en musea. Ze waren bestemd voor een solo expositie bij This Art Fair in mei maar die beurs is uitgesteld tot in augustus 2021. Celine wilde daar niet langer op wachten en zette de deuren van haar atelier aan de Haarlemmer Houttuinen alvast open.
Het atelier van Celine van den Boorn is opgeruimd en alle wanden hangen vol met haar zo herkenbare werk. Het werk van Celine oogt vrolijk door de kleurige confetti die danst door het beeld. Maar dat is schijn. Kijk goed en je ziet meer! Op de glanzende foto’s verschijnen – met het juiste strijklicht – rondom de bollen matte schimmen. Sommige werken zag ik eerder maar mijn ogen vallen natuurlijk direct op het werk dat ik niet eerder zag.
Celine van den Boorn (1978) woont in Haarlem en werkt in Amsterdam. Na haar opleiding aan Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht heeft ze zich verder verdiept in de thematiek van haar werk: de verhouding tussen mens en natuur. In 2020 zijn er drie werken van Celine van den Boorn aan onze uitleencollectie toegevoegd. Twee werken uit de serie Paradise Beach en Field Patrol. Deze werken zijn altijd uitgeleend en daarom kocht ik er nu opnieuw drie. Twee speciale edities, Made it to Europe en At the European border, (60 x 90 cm, oplage 12). De geschilderde delen zijn door de uitvergroting beter te onderscheiden, waardoor er een mooie spanning ontstaat tussen de beschilderde en fotografische delen in het werk. En ik kocht een groter werk dat in Museum Mondriaan heeft gehangen, Idomeni #3 (80 x 120 cm). Hierop is geen ronde confetti te zien maar kleurrijke vierkanten die eruit springen. Als je goed kijkt zie je delen van tenten en kledingstukken. In deze nieuwe werken zijn de vluchtelingen in nood weg geschilderd. Er blijven verlaten landschappen over. Een bevreemdend effect. De spanning tussen de ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van de afwezige mens intrigeren. Reserveer online als je deze werken wilt lenen of kopen.
Celine onderzoekt in haar werk de relatie tussen mens en natuur, in het bijzonder het spanningsveld tussen de aanwezigheid en afwezigheid van de mens in het landschap. Ze zegt daarover: ‘Voor mijn werk gebruik ik persfoto’s van, contrasterende, wringende of confronterende samenkomsten van mens en natuur zoals bij onderwerpen als toerisme, oorlog, conflicten en migratie. Door te werken met iets vluchtigs zoals beelden uit het nieuws wil ik een nieuwe blik bieden op onze gewenning aan confronterende nieuwsbeelden en ons verlangen naar paradijselijke oorden bevragen.’
Wonderlijke tegenstrijdigheden liggen in haar werk verborgen. In de serie Paradise Beach verlangt de recreërende mens naar ongerepte natuur en de beleving daarvan. In werkelijkheid zorgt het massatoerisme voor overvolle stranden en wordt het paradijselijk landschap juist aangetast. Door op foto’s te schilderen verdwijnen de toeristen en keert de focus op het landschap terug. Celine: Het weg geschilderde onderwerp is in mijn werk in eerste instantie nauwelijks te zien. Pas als je goed kijkt of als je je langs het werk beweegt en het licht verandert, zie je matte geschilderde silhouetten op de glanzende foto of verschijnen er details van het oorspronkelijke onderwerp. een paar van deze werken was te zien in onze de tentoonstelling #Support local artist
De gelaagdheid in het werk van Celine van den Boorn is van groot belang, zowel in het beeld, in de techniek als inhoudelijk. Waar kijken we nu eigenlijk naar? Wat is verf? En wat is foto? Hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid?. Als kijker word je uitgenodigd om te reflecteren op vragen als: Wat was het oorspronkelijke beeld en wat is de ingreep van de kunstenaar?.